Esmaspäev 28. detsember
Esimese
tööna tagasisidestasin laste saadetud meilid ning saatsin teavitused neile, kes
olid unustanud distantsõppe kokkuvõtte saatmata.
Seejärel
toimus koolivaheaja töökorraldusega põhjalikum tutvumine – õppealajuhataja kiri.
Proovin
mõista, mida pean tegema. Selleks vaatasin https://youtu.be/u5VTva7rPxg,
mis räägib reflektsioonist. Reflektsioon on metakognitiivne protsess, mille käigus õpitakse kogemusest kas üksi või
koostöös teistega. Tegelikult selgub, et polegi midagi uut. Olen seda kogu aeg
teinud ja mulle meeldib õppida uusi põnevaid keskkondi kasutama, leida viise,
kuidas paremini õpetada, kuidas õpilasi toetada. Ainult nüüd tuleb see ka kirja
panna.
https://sisu.ut.ee/aktiivope/%C3%B5ppemeetodid
See on Mari Kalmu portfoolio. Leidsin sealt õpilood ja reflektsiooni toetavad
meetodid. Viimase kohta leiab infot siit 5.
Refleksiooni toetavad meetodid | Aktiivõppemeetodid e-õppes (ut.ee).
Õpilood
leiab siit https://oppevara.edu.ee/opilood/ Sirvisin need läbi. Põhjalikumalt
vaatasin klassiõpetajate õpilugusid https://oppevara.edu.ee/opilood/opilood-2019/lasteaia-ja-klassiopetajatele/
. Kõige enam kõnetas mind sealt animatsioonide tegemiseks vajalikke juhendite
etapiviisiline kirjeldus. https://animatsioonid.wordpress.com/
Tõdesin, et väga palju sealt ma juba oskan. Jõudsin ka takistuseni, nimelt,
sooviksin enda arvutisse Audacity programmi, aga installeerimiseks pole mul
luba. Samas oskus antud programmi kasutada ja installeerida on mul olemas. Olen
selle programmiga ammusest ajast tegutsenud, aga vahepeal on see varjusurmas
olnud. Hea meeldetuletus. Kuna süda ei andnud rahu ja soovisin antud programmi
uuesti kasutusele võtta, siis tegelesin antud teemaga ja 5. jaanuarist on minu
arvutis Audacity olemas.
Hommik
algas vestlusega Teamsis ühe lapse ja lapsevanema soovil.
Seejärel
hakkan otsima võimalusi, kuidas oma tegemisi kirja panna. Kuna olen oma töös
kasutanud õpilastega e-raamatute koostamist, siis esmalt vaatangi üle need
keskkonnad. No ja avastan siis, et need on vahepeal tasuliseks muutunud või suletud. Jätkan
otsinguid. Silma jääb WriteRider, mille juhendi leiate siit https://drive.google.com/file/d/11XojMmnJbduajxOJ2tTUqHFP5t8zanKN/view Tundub olema kergesti kasutatav. Kaalun selle
keskkonna kasutamise õpetamist oma klassile. Otsustan, et seda keskkonda tuleks veel
lähemalt vaadata.
Nii,
otsingud jätkuvad. Põnev on ka. Leidsin
keskkonna, kus saab koostada tähepilte. Hästi lihtne. Sobib algklassidele. Tahan
õpilastega seda proovida.
Tähepildi
koostamise keskkond asub siin - https://tholman.com/texter/
Tähepildi
koostamise juhendi leiab siit https://www.youtube.com/watch?v=7KCU6hAifZo&feature=youtu.be
Luuletuse
lavastamine - http://vkgluuletused.blogspot.com/
Jutustavad
pildid - https://opilood.wordpress.com/
Avastasin
vahvaid materjale, mille ka arvutisse alla laadisin, et oleks õpilastele kohe
võtta ja ei pea enam hiljem otsima.
Ühe
tööna tegin veel täna tegemata tööde nimekirja ja planeerisin ülejäänud
tööpäevad. Samuti otsustasin, et esialgu panen oma tegevused kirja lihtsalt
arvutisse Wordi dokumendina, küll hiljem selgub, kuidas üles panen.
Täna
on vaikuseminutite päev. Esmalt tutvusin vaikuseminutite kodulehega, mille
leiate aadressilt http://vaikuseminutid.ee
. Katsetasin enda peal sealseid harjutusi, mida saab ka lastega tunnis teha. Leiate
need siit http://vaikuseminutid.ee/harjutused/
Lugesin
läbi raamatu „Vaikuseminutid. Keskendumisharjutused lastele ja suurtele“. Seal
on täpselt kirjeldatud, mis on vaikuseminutid, kuidas alustada, kuidas lastele tutvustada
ja ka konkreetsed harjutused. Samuti leiab sealt nipinurga enda meelerahu
saavutamise harjutustega.
Lugesin
veel tugevate tunnete ja meelerahu kaarte. Koostanud on need Angela Jakobson. Sealseid
harjutusi saab kasutada tundides õpilase vaimse tervise hoidmiseks ja
toetuseks. Eraldi on ilmunud samalt autorilt veel tunnetekaardid +
tegevuskaardid, lausete lõpetamise kaardid. Neid kõiki julgen kolleegidele
soovitada.
Täna
on vaimse tervise päev. Esmalt suundun siia https://peaasi.ee/
. Siin on lingid ETV saadetele, mis käsitlevad vaimse tervise häireid.
https://peaasi.ee/nipid/ on nipinurk,
mida soovitan kõigile. Lugeda saab nippe eneseabiks, lähedaste aitamiseks ja ka
tööks noortega ja lastega.
Sealt
leiame ka õpetajale väga kõnekaid artikleid nt https://peaasi.ee/opetaja-markamine/,
mis annab juhiseid, et märgata abivajavat õpilast .
Õpetaja
läbipõlemistest - https://peaasi.ee/opetaja-ja-labipolemine/
Sain teada, et pean kohe aja maha võtma ja prioriteedid paika panema.
Mõtisklen, mis meie koolis võiks olla teisiti, et seal minul ka hea oleks. Mida
ma pean muutma? Kuidas seda teha?
Õpime
õppima https://peaasi.ee/opime-oppima/
, sisaldab asjalikke soovitusi.
Kuidas
tähelepanu- ja keskendumisraskustega toime tulla, neid võtteid leib siit https://peaasi.ee/kuidas-tahelepanu-ja-keskendumisraskustega-toime-tulla/
Kuidas
aidata pinge ja ärevusega last https://peaasi.ee/kuidas-aidata-pinge-ja-arevusega-opilast-2/
Lõdvestusharjutused
https://peaasi.ee/lodvestusharjutused/
Tunnikavade
alt leiab igale klassile midagi. Tõsiselt soovitan kõigile kolleegidele. Leiab
need siit https://peaasi.ee/tunnikavad
Mina
keskendusin enda klassile ja laadisin alla oma õpilastega töötamiseks kõik vajaliku.
Jõuan
ühel hetkel tõdemuseni, et selle lehe läbitöötamiseks oleks vaja rohkem aega. Tegelen
kindlasti siinse materjaliga edasi. Väga palju jäi veel läbi lugemata.
Tänane
päev algab huvitavalt. Esmalt annab minu arvuti teada, et lõpetab minuga
koostöö alates 8 jaanuarist. No mis siis ikka, aega veel ju on. Asun tegutsema.
Probleemi lahendamiseks pöördun infojuht Sirje poole.
Seejärel
otsustan teha täna liikluse päeva. Alustan dokumentatsioonist. Teen valmis
tabelid õpilaste andmetega. Kontrollin üle lapsevanematelt saadetud taotlused. Märgin
üles õpilaste nimed, kelle taotlustes on sees vead nt mõned andmed täitmata.
Nendega tuleb taas kooli minnes tegelema hakata. Teavitasin lahendusest lapsevanemaid
ja klassijuhatajat.
Seejärel
võtan ette dokumendid, mis tuleb saata direktorile digiallkirjastamiseks. Suundun
liikluskasvatuse lehele https://www.liikluskasvatus.ee/et.
Projekt
1 https://www.liikluskasvatus.ee/et/opetajale/1/oppetegevust-toetavad-projektid/koolidele/jalgratturikoolituse-toetamine
Teen ära tööplaani ja koostan kõikide 3. klasside nimekirjad ning täidan
direktori jaoks sooviavalduse. Mulle omase põhjalikkuse tõttu võttis see väga
palju aega.
Projekt
2 https://www.liikluskasvatus.ee/et/opetajale/1/oppetegevust-toetavad-projektid/koolidele/opperaja-elemendid
on selleks, et saaks juurde liiklusmärke, mida sõiduõppes kasutada. Koostan
palvekirja direktorile ja täidan sooviavalduse + vaatan veelkord üle tingimused.
Plaan
oli saata need projektid täna direktorile allkirjastamiseks, aga otsustasin
need veelkord värskema peaga enne saatmist üle lugeda. No, et vigu sees ei
oleks.
https://www.liikluskasvatus.ee/et/opetajale/3/jalgratturite-koolitamine
Siit leiab põhiinfo jalgratturite koolitamise kohta.
https://www.liikluskasvatus.ee/et/opetajale/3/jalgratturite-koolitamine/toetavad-materjalid
- õppematerjalide tellimine ja lingid.
Liiklusest
I kooliastmele https://www.liikluskasvatus.ee/et/opetajale/2/uldhariduskool/i-kooliaste/toolehed
. Vaatasin lingid läbi ja vajalikud materjalidest tegin enda arvutisse
kataloogi, et neid vajadusel kiiremini leida.
Liikluskasvatusest
II kooliastmele https://www.liikluskasvatus.ee/et/opetajale/2/uldhariduskool/ii-kooliaste
Liikluskasvatusest
III kooliastmele https://www.liikluskasvatus.ee/et/opetajale/2/uldhariduskool/iii-kooliaste
Liikluskasvatusest
IV kooliastmele https://www.liikluskasvatus.ee/et/opetajale/2/uldhariduskool/iv-kooliaste
Üsna
päeva lõpus leidsin postkastist teavituse J.L individuaalsuse kaardi täitmise kohta.
Seoses programmiriketega arvutis sain ma küll kaarti näha, aga täitmiseks küsis
parooli, mida mul muidugi polnud. Probleemi lahendusena saatsin kaardi
täitmiseks vajaliku info läbi eripedagoog-nõustaja.
Tänase
päeva veetsin taas õppides.
Pööratud
klassiruum - https://oppevara.edu.ee/opilood/opiloo-struktuur-ja-etapid/umberpooratud-klassiruum/
Sain juurde teadmise, et video vaatamise puhul tuleks anda lastele ülesandeks
ka teha märkmeid ja koostada küsimusi ning kõige lõpus kirjutada kokkuvõte,
mida sellest videost õpiti. See võib osutuda esialgu minu klassile raskeks,
seepärast võib teha ka abiküsimused või lünkteksti vmt, millele leiavad videost
vastused. Sain aru, et uue veerandi alguses tuleks õpilastele uuesti üle rääkida
ka videost õppimise abistavad võtted (kerimine, pausid jne).
Kirjutasin
üles, mida peaks uue veerandi alguses kindlasti klassiga arutama (läbi
rääkima).
Minu
arvuti hõivas 1,5 tunniks IT noormees Visiolinest, et kõrvaldada arvutirikked.
Tegelesin
sel ajal veelkord meelerahu kaartide lugemisega ja valisin välja mõned
harjutused, mida tahan klassiga katsetada.
https://www.youtube.com/watch?v=_PraKHOC9eU&feature=youtu.be
Teamsi videokoosoleku seadistamine. Varem ei ole ma koosolekusuvandeid
kasutanud (muutnud). Uus teadmine – kalendrist saab ka liituda.
https://www.youtube.com/watch?v=C7gKmgt_c_Q&feature=youtu.be
– Teamsis sisu jagamine. Endale teadmiseks: valge tahvli nägemist keskkonnas
peavad lapsed natuke ootama, see oleneb internetikiirusest. Seega võta aega.
WriteRieder
juhend õpilasele https://docs.google.com/presentation/d/17mLHYTRgE7o-JYlODZo4fRVKAOa2c0dy0U-YQhPbsDA/edit#slide=id.g54718dc0db_0_5
Veebitahvel
Linoit keskkonnas https://www.youtube.com/watch?v=8wWjODyNPWM&feature=youtu.be
Päris huvitav, sobib kasutamiseks ka rühmatööde korral.
Täna
on 2. klassi õppematerjalide ja direktori korraldatud koolitusel osalemise
päev.
Taas
probleemid arvutiga. Selgub, et mingi programmijupp on kusagilt puudu. Lepime
IT noormehega kokku edasise plaani arvuti töökorda saamiseks.
Koolitus
klassijuhatajatele Clanbeati
tutvustus.
Järgmisi
videoid saan kasutada 2. kl. loodusõpetuses kohe kui kooli läheme.
Loen
üle ja saadan direktorile lõpuks liikluse dokumendid.
Mind kõnetas artikkel https://tarkvanem.ee/kasupere-artiklid/jane-snaith-seda-mis-on-lahisuhtes-katki-lainud-saab-parandada-ainult-lahisuhtes/?fbclid=IwAR2A5yOpHj7x0QhU0zWe340l6lVpU6DLOiVOi2qfv5H11fLQegqAmFFIuwU
Sellest artiklist jäi meelde: Küsi lapselt: „Mida sa vajad, et ennast paremini
tunda?“ Täpselt nii küsigi. Mitte mida laps tahab, vaid mida ta vajab. Siis
saab laps aru, et keegi päriselt tahab tema vajadusi täita.
https://www.facebook.com/537872173224045/videos/203969320979458
- "Õpilase enesejuhtimise
toetamine" Tartu Hansa Kooli näitel. Mõtted: piiride seadmine ülioluline.
Lapsele tuleb öelda, et kooli on ta laps ehk lapse rolli tähtusutamine. Vestle
lapsega väga ausalt. Läbi tunnete. Ajafaktor. Anna valikuid – mind on usaldatud.
Tegu – tagajärg, oma teo heastamine. Lapsed pakuvad ise variante, kuidas tahab
parandada oma tegu. Tunnete sõnavara
õpetamine. Kuidas väljendada viha, nördimust? Tunnete jäämäe plakatid abiks.
Lastevanemate koolitused. HEVidele raamat „5 küsimust“. Laps märgib iga päeva
kohta päevikusse, kuidas tal see päev on läinud, kasvõi tingmärkidega.
Osalen
veebiseminaril
"Distantsilt targemaks: vaimne tervis koolis". Väga kasulik koolitus
minu jaoks. Koolitus on järele vaadatav Harno youtube kanalis.
Jätkuvalt
ei suuda otsustada, kuhu siis ikka panna oma koolivaheajal tehtud töö ülesse. No
on ikka probleemid. Ja kolleegid on ka mures. Näiteks kus hoiustada suuski.
Teen
ära töökavad e-kooli
Ettevalmistus
esimeseks koolinädalaks – konspektide tegemine, õpitav materjal, II poolaasta
õpikutega tutvumine jne.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar