Eneseareng

 Esmaspäev 28. detsember

 

Esimese tööna tagasisidestasin laste saadetud meilid ning saatsin teavitused neile, kes olid unustanud distantsõppe kokkuvõtte saatmata.

Seejärel toimus koolivaheaja töökorraldusega põhjalikum tutvumine – õppealajuhataja kiri.

Proovin mõista, mida pean tegema. Selleks vaatasin https://youtu.be/u5VTva7rPxg, mis räägib reflektsioonist. Reflektsioon on metakognitiivne protsess,  mille käigus õpitakse kogemusest kas üksi või koostöös teistega. Tegelikult selgub, et polegi midagi uut. Olen seda kogu aeg teinud ja mulle meeldib õppida uusi põnevaid keskkondi kasutama, leida viise, kuidas paremini õpetada, kuidas õpilasi toetada. Ainult nüüd tuleb see ka kirja panna.

 

https://sisu.ut.ee/aktiivope/%C3%B5ppemeetodid See on Mari Kalmu portfoolio. Leidsin sealt õpilood ja reflektsiooni toetavad meetodid. Viimase kohta leiab infot siit 5. Refleksiooni toetavad meetodid | Aktiivõppemeetodid e-õppes (ut.ee).

Õpilood leiab siit https://oppevara.edu.ee/opilood/ Sirvisin need läbi. Põhjalikumalt vaatasin klassiõpetajate õpilugusid https://oppevara.edu.ee/opilood/opilood-2019/lasteaia-ja-klassiopetajatele/ . Kõige enam kõnetas mind sealt animatsioonide tegemiseks vajalikke juhendite etapiviisiline kirjeldus. https://animatsioonid.wordpress.com/ Tõdesin, et väga palju sealt ma juba oskan. Jõudsin ka takistuseni, nimelt, sooviksin enda arvutisse Audacity programmi, aga installeerimiseks pole mul luba. Samas oskus antud programmi kasutada ja installeerida on mul olemas. Olen selle programmiga ammusest ajast tegutsenud, aga vahepeal on see varjusurmas olnud. Hea meeldetuletus. Kuna süda ei andnud rahu ja soovisin antud programmi uuesti kasutusele võtta, siis tegelesin antud teemaga ja 5. jaanuarist on minu arvutis Audacity olemas.  

 

 Teisipäev, 29. detsember

 

Hommik algas vestlusega Teamsis ühe lapse ja lapsevanema soovil.

Seejärel hakkan otsima võimalusi, kuidas oma tegemisi kirja panna. Kuna olen oma töös kasutanud õpilastega e-raamatute koostamist, siis esmalt vaatangi üle need keskkonnad. No ja avastan siis, et need on  vahepeal tasuliseks muutunud või suletud. Jätkan otsinguid. Silma jääb WriteRider, mille juhendi leiate siit https://drive.google.com/file/d/11XojMmnJbduajxOJ2tTUqHFP5t8zanKN/view  Tundub olema kergesti kasutatav. Kaalun selle keskkonna kasutamise õpetamist oma klassile.  Otsustan, et seda keskkonda tuleks veel lähemalt vaadata.

Nii, otsingud jätkuvad. Põnev on ka.  Leidsin keskkonna, kus saab koostada tähepilte. Hästi lihtne. Sobib algklassidele. Tahan õpilastega seda proovida.

Tähepildi koostamise keskkond asub siin - https://tholman.com/texter/

Tähepildi koostamise juhendi leiab siit  https://www.youtube.com/watch?v=7KCU6hAifZo&feature=youtu.be

Luuletuse lavastamine - http://vkgluuletused.blogspot.com/

Jutustavad pildid - https://opilood.wordpress.com/

Avastasin vahvaid materjale, mille ka arvutisse alla laadisin, et oleks õpilastele kohe võtta ja ei pea enam hiljem otsima.

 

Ühe tööna tegin veel täna tegemata tööde nimekirja ja planeerisin ülejäänud tööpäevad. Samuti otsustasin, et esialgu panen oma tegevused kirja lihtsalt arvutisse Wordi dokumendina, küll hiljem selgub, kuidas üles panen.

 

 Kolmapäev, 30. detsember

  

Täna on vaikuseminutite päev. Esmalt tutvusin vaikuseminutite kodulehega, mille leiate aadressilt http://vaikuseminutid.ee . Katsetasin enda peal sealseid harjutusi, mida saab ka lastega tunnis teha. Leiate need siit http://vaikuseminutid.ee/harjutused/

Lugesin läbi raamatu „Vaikuseminutid. Keskendumisharjutused lastele ja suurtele“. Seal on täpselt kirjeldatud, mis on vaikuseminutid, kuidas alustada, kuidas lastele tutvustada ja ka konkreetsed harjutused. Samuti leiab sealt nipinurga enda meelerahu saavutamise harjutustega.

 

Lugesin veel tugevate tunnete ja meelerahu kaarte. Koostanud on need Angela Jakobson. Sealseid harjutusi saab kasutada tundides õpilase vaimse tervise hoidmiseks ja toetuseks. Eraldi on ilmunud samalt autorilt veel tunnetekaardid + tegevuskaardid, lausete lõpetamise kaardid. Neid kõiki julgen kolleegidele soovitada.


 Neljapäev, 31. detsember

 

Täna on vaimse tervise päev. Esmalt suundun siia https://peaasi.ee/ . Siin on lingid ETV saadetele, mis käsitlevad vaimse tervise häireid.

https://peaasi.ee/nipid/ on nipinurk, mida soovitan kõigile. Lugeda saab nippe eneseabiks, lähedaste aitamiseks ja ka tööks noortega ja lastega.

Sealt leiame ka õpetajale väga kõnekaid artikleid nt https://peaasi.ee/opetaja-markamine/, mis annab juhiseid, et märgata abivajavat õpilast .

Õpetaja läbipõlemistest - https://peaasi.ee/opetaja-ja-labipolemine/ Sain teada, et pean kohe aja maha võtma ja prioriteedid paika panema. Mõtisklen, mis meie koolis võiks olla teisiti, et seal minul ka hea oleks. Mida ma pean muutma? Kuidas seda teha?

Õpime õppima https://peaasi.ee/opime-oppima/ , sisaldab asjalikke soovitusi.

Kuidas tähelepanu- ja keskendumisraskustega toime tulla, neid võtteid leib siit https://peaasi.ee/kuidas-tahelepanu-ja-keskendumisraskustega-toime-tulla/

Kuidas aidata pinge ja ärevusega last https://peaasi.ee/kuidas-aidata-pinge-ja-arevusega-opilast-2/

Lõdvestusharjutused https://peaasi.ee/lodvestusharjutused/

Tunnikavade alt leiab igale klassile midagi. Tõsiselt soovitan kõigile kolleegidele. Leiab need siit https://peaasi.ee/tunnikavad   

Mina keskendusin enda klassile ja laadisin alla oma õpilastega töötamiseks kõik vajaliku.

 

Jõuan ühel hetkel tõdemuseni, et selle lehe läbitöötamiseks oleks vaja rohkem aega. Tegelen kindlasti siinse materjaliga edasi. Väga palju jäi veel läbi lugemata.

 

 Esmaspäev, 4. jaanuar

 

Tänane päev algab huvitavalt. Esmalt annab minu arvuti teada, et lõpetab minuga koostöö alates 8 jaanuarist. No mis siis ikka, aega veel ju on. Asun tegutsema. Probleemi lahendamiseks pöördun infojuht Sirje poole.

 

Seejärel otsustan teha täna liikluse päeva. Alustan dokumentatsioonist. Teen valmis tabelid õpilaste andmetega. Kontrollin üle lapsevanematelt saadetud taotlused. Märgin üles õpilaste nimed, kelle taotlustes on sees vead nt mõned andmed täitmata. Nendega tuleb taas kooli minnes tegelema hakata. Teavitasin lahendusest lapsevanemaid ja klassijuhatajat.

 

Seejärel võtan ette dokumendid, mis tuleb saata direktorile digiallkirjastamiseks. Suundun liikluskasvatuse lehele https://www.liikluskasvatus.ee/et.

Projekt 1 https://www.liikluskasvatus.ee/et/opetajale/1/oppetegevust-toetavad-projektid/koolidele/jalgratturikoolituse-toetamine Teen ära tööplaani ja koostan kõikide 3. klasside nimekirjad ning täidan direktori jaoks sooviavalduse. Mulle omase põhjalikkuse tõttu võttis see väga palju aega.

Projekt 2 https://www.liikluskasvatus.ee/et/opetajale/1/oppetegevust-toetavad-projektid/koolidele/opperaja-elemendid on selleks, et saaks juurde liiklusmärke, mida sõiduõppes kasutada. Koostan palvekirja direktorile ja täidan sooviavalduse +  vaatan veelkord üle tingimused.

 

Plaan oli saata need projektid täna direktorile allkirjastamiseks, aga otsustasin need veelkord värskema peaga enne saatmist üle lugeda. No, et vigu sees ei oleks.

 

https://www.liikluskasvatus.ee/et/opetajale/3/jalgratturite-koolitamine Siit leiab põhiinfo jalgratturite koolitamise kohta.

https://www.liikluskasvatus.ee/et/opetajale/3/jalgratturite-koolitamine/toetavad-materjalid - õppematerjalide tellimine ja lingid.

 

Liiklusest I kooliastmele https://www.liikluskasvatus.ee/et/opetajale/2/uldhariduskool/i-kooliaste/toolehed . Vaatasin lingid läbi ja vajalikud materjalidest tegin enda arvutisse kataloogi, et neid vajadusel kiiremini leida.

Liikluskasvatusest II kooliastmele https://www.liikluskasvatus.ee/et/opetajale/2/uldhariduskool/ii-kooliaste

Liikluskasvatusest III kooliastmele https://www.liikluskasvatus.ee/et/opetajale/2/uldhariduskool/iii-kooliaste

Liikluskasvatusest IV kooliastmele https://www.liikluskasvatus.ee/et/opetajale/2/uldhariduskool/iv-kooliaste

 

 

Üsna päeva lõpus leidsin postkastist teavituse J.L individuaalsuse kaardi täitmise kohta. Seoses programmiriketega arvutis sain ma küll kaarti näha, aga täitmiseks küsis parooli, mida mul muidugi polnud. Probleemi lahendusena saatsin kaardi täitmiseks vajaliku info läbi eripedagoog-nõustaja.

 

 Teisipäev, 5. jaanuar

 

Tänase päeva veetsin taas õppides.

Pööratud klassiruum - https://oppevara.edu.ee/opilood/opiloo-struktuur-ja-etapid/umberpooratud-klassiruum/ Sain juurde teadmise, et video vaatamise puhul tuleks anda lastele ülesandeks ka teha märkmeid ja koostada küsimusi ning kõige lõpus kirjutada kokkuvõte, mida sellest videost õpiti. See võib osutuda esialgu minu klassile raskeks, seepärast võib teha ka abiküsimused või lünkteksti vmt, millele leiavad videost vastused. Sain aru, et uue veerandi alguses tuleks õpilastele uuesti üle rääkida ka videost õppimise abistavad võtted (kerimine, pausid jne).

 

Kirjutasin üles, mida peaks uue veerandi alguses kindlasti klassiga arutama (läbi rääkima).

 

Minu arvuti hõivas 1,5 tunniks IT noormees Visiolinest, et kõrvaldada arvutirikked.

Tegelesin sel ajal veelkord meelerahu kaartide lugemisega ja valisin välja mõned harjutused, mida tahan klassiga katsetada.

 

https://www.youtube.com/watch?v=_PraKHOC9eU&feature=youtu.be Teamsi videokoosoleku seadistamine. Varem ei ole ma koosolekusuvandeid kasutanud (muutnud). Uus teadmine – kalendrist saab ka liituda.

https://www.youtube.com/watch?v=C7gKmgt_c_Q&feature=youtu.be – Teamsis sisu jagamine. Endale teadmiseks: valge tahvli nägemist keskkonnas peavad lapsed natuke ootama, see oleneb internetikiirusest. Seega võta aega.  

 

 WriteRieder juhend õpetajale https://docs.google.com/presentation/d/1TsEZDuwVVgL3oDv3hFdN0rd9yNFkuLLZBo_lx9keK0o/edit#slide=id.g543d7fe474_0_21 Väga selge, samm-sammuline.

 

WriteRieder juhend õpilasele https://docs.google.com/presentation/d/17mLHYTRgE7o-JYlODZo4fRVKAOa2c0dy0U-YQhPbsDA/edit#slide=id.g54718dc0db_0_5

 

Veebitahvel Linoit keskkonnas https://www.youtube.com/watch?v=8wWjODyNPWM&feature=youtu.be Päris huvitav, sobib kasutamiseks ka rühmatööde korral.

 

  Osalesin veebikoolitusel "Kuidas toetada lapse enesehinnangut". Koolitust viis läbi Sille Õun. Sellel koolitusel sai meelde tuletatud juba varasemaid teadmisi. 

 

 Kolmapäev, 6. jaanuar

 

Täna on 2. klassi õppematerjalide ja direktori korraldatud koolitusel osalemise päev.

 

Taas probleemid arvutiga. Selgub, et mingi programmijupp on kusagilt puudu. Lepime IT noormehega kokku edasise plaani arvuti töökorda saamiseks.

 

Koolitus klassijuhatajatele  Clanbeati  tutvustus.

 

Järgmisi videoid saan kasutada 2. kl. loodusõpetuses kohe kui kooli läheme.

 https://www.youtube.com/watch?v=54FSvsKwRYU – metsloomade video. Jänes, metskits, metssiga (sh põrsad), ilves, siil, orav, saarmas, põder, kährik, rebane, hunt.

 https://www.youtube.com/watch?v=ENxBfIcvLEI – metsloomad. Plussiks see, et loomade nimetused on ka antud. Selles videos näeb järgmisi loomi: siil, orav, jänes, kobras, mäger, metssiga, rebane, ilves, hunt, hirv, karu, põder.  

 https://www.youtube.com/watch?v=igx-y2xJ1T4 – Miks karud talvel magavad?


 Vaatan üle Opiq ja e-tunni materjale.

 Korrastasin endale 2. poolaastaks vajaliku õppematerjali arvutis. Ehk vaatasin üle, mis mul olemas on ja mida võiks vaja olla.

 

 Neljapäev, 7. jaanuar

 

Loen üle ja saadan direktorile lõpuks liikluse dokumendid.

 

Mind kõnetas artikkel https://tarkvanem.ee/kasupere-artiklid/jane-snaith-seda-mis-on-lahisuhtes-katki-lainud-saab-parandada-ainult-lahisuhtes/?fbclid=IwAR2A5yOpHj7x0QhU0zWe340l6lVpU6DLOiVOi2qfv5H11fLQegqAmFFIuwU

Sellest artiklist jäi meelde: Küsi lapselt: „Mida sa vajad, et ennast paremini tunda?“ Täpselt nii küsigi. Mitte mida laps tahab, vaid mida ta vajab. Siis saab laps aru, et keegi päriselt tahab tema vajadusi täita. 

 

https://www.facebook.com/537872173224045/videos/203969320979458 - "Õpilase enesejuhtimise toetamine" Tartu Hansa Kooli näitel. Mõtted: piiride seadmine ülioluline. Lapsele tuleb öelda, et kooli on ta laps ehk lapse rolli tähtusutamine. Vestle lapsega väga ausalt. Läbi tunnete. Ajafaktor. Anna valikuid – mind on usaldatud. Tegu – tagajärg, oma teo heastamine. Lapsed pakuvad ise variante, kuidas tahab parandada oma tegu.  Tunnete sõnavara õpetamine. Kuidas väljendada viha, nördimust? Tunnete jäämäe plakatid abiks. Lastevanemate koolitused. HEVidele raamat „5 küsimust“. Laps märgib iga päeva kohta päevikusse, kuidas tal see päev on läinud, kasvõi tingmärkidega.

 

Osalen veebiseminaril "Distantsilt targemaks: vaimne tervis koolis". Väga kasulik koolitus minu jaoks. Koolitus on järele vaadatav Harno youtube kanalis.

 

Jätkuvalt ei suuda otsustada, kuhu siis ikka panna oma koolivaheajal tehtud töö ülesse. No on ikka probleemid. Ja kolleegid on ka mures. Näiteks kus hoiustada suuski.

 

 Reede, 8. jaanuar

 

Teen ära töökavad e-kooli

 

Ettevalmistus esimeseks koolinädalaks – konspektide tegemine, õpitav materjal, II poolaasta õpikutega tutvumine jne.

 


 

 

 

 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar